Sensibilització i Educació per al Desenvolupament (EPD)

Desenvolupament a Catalunya de projectes que canvien la mirada respecte a altres realitats que promouen la solidaritat entre els pobles. Aquests projectes fan visibles per a la societat catalana les diferents realitats que s’afronten en la resta del món, vinculant el fenomen local al global. La visió i la manera d’entendre l’Educació per al Desenvolupament i la metodologia emprada es troba reflectida en l’Estratègia de EPD de l’entitat. En matèria de Sensibilització i Educació per al Desenvolupament, Fundación Utopía desenvolupa els següents projectes:

Nahual

Nahual és un projecte de sensibilització i d’educació pel desenvolupament, que facilita l’estada a Catalunya durant 3 mesos a professionals d’Amèrica Central i/o del Sud, formats en facilitació de processos de creativitat, innovació i projectes comunitaris i fomentar un intercanvi professional i personal, amb els professionals socials i comunitaris catalans.

Les persones que han vingut realitzen tallers i activitats relacionades amb la cooperació, la inclusió social i l’apoderament dels col·lectius més desfavorits en els centres cívics de Girona, Barcelona, Salt i Figueres, conjuntament amb la resta d’equip de la Fundación Utopía, i participen en activitats amb organitzacions del tercer sector a diferents municipis de la geografia catalana, amb especial incidència a Girona, Salt i Barcelona.

El projecte Nahual, ja compta amb 15 edicions i ha mostrat un impacte positiu que corrobora la sostenibilitat tècnica i la perdurabilitat de la consciència ciutadana i de les seves accions reivindicatives a llarg termini.

Aquest projecte es du a terme gràcies a la col·laboració amb diverses entitats i administracions locals de la província de Barcelona, Girona i Tarragona.

Chajinel

El projecte Chajinel és una iniciativa d’Educació per al Desenvolupament que persegueix la visibilitzarien de la feminització de la pobresa i les alarmants condicions de salut dels països del Sud, concretament Guatemala, en la societat calatana. Per a això, una persona guatemalenca professional de la salut realitza una estada de tres mesos a la ciutat de Girona, des d’on assistirà a esdeveniments, tallers, xerrades i activitats per tot territori català, sensibilitzant a la població catalana i gaudint d’un intercanvi de pràctiques professionals amb personal de la salut de Catalunya. Així, l’intercanvi d’experiències i pràctiques es tradueix en la replicació d’accions i coneixements en el territori d’origen, Guatemala.

D’igual manera que ocorre amb el projecte Nahual, el projecte Chajinel es duu a terme gràcies a la col·laboració amb diverses entitats i administracions locals de les províncies de Barcelona i Girona, amb esment especial a la Facultat d’Infermeria de la Universitat de Girona..

INCUBA Dones Emprenedores

Incuba Dones Emprenedores és un projecte d’intervenció social dirigit a dones en situació de vulnerabilitat social i econòmica, per a la millora de l’emprenedoria femenina, l’enfortiment comunitari i la cohesió social, afavorint la seva ocupabilitat i alfabetització.

Es tracta d’una formació de 100 hores amb un fort caràcter innovador a grups d’entre 20-25 dones en matèria d’emprenedoria econòmica i apoderament i autonomia personal. L’espai de treball compartit dona la possibilitat de treballar en diversos aspectes de la seva vida, ja que una de les nostres premisses es dotar a la dona d’eines aplicables a la seva quotidianitat.

Tenint en compte els àmbits relacionats amb el món de l’emprenedoria, impulsem i enfortim la construcció de la seva pròpia iniciativa empresarial amb el creixement d’idees emprenedores de caràcter comunitari potenciant els talents personals no sempre reconeguts.

Incuba Dones potència l’auto–ocupació de qualitat i apodera a les participants donant valor a aquesta promoció de la interculturalitat i de les seves capacitats i talents. Al final de la formació les dones participants poden desenvolupar la seva idea de negoci de la mà de tutories individualitzades impartides pels formadors professionals.

En l’actualitat l’itinerari formatiu d’Incuba està sent digitalitzat a format B-Learning. Aquesta virtualització a través del desenvolupament de contingut SCORM és realitzada per la Fundació Gentis, entitat membre de Plataforma Educativa.

Participació en xarxes

Per a la Fundación Utopía, la participació i la col·laboració suposen un element important en allò que és el posicionament de l’entitat en l’àmbit en què es treballa. En aquest sentit, la participació a xarxes ens facilita el treball conjunt, la transferència de coneixements i l’enriquiment a partir d’experiències compartides.

L’organització està registrada com a ONGD a AECID i a l’Agència Catalana de Cooperació. Per altra banda forma part activa de la coordinadora d’ONG’s de Girona i Alt Maresme. Els seus representants són membres actius del Consell Municipal de Cooperació i Solidaritat de l’Ajuntament de Girona i l’Ajuntament de Figueres.

Participa en les taules contra la feminització de la pobresa de l’Ajuntament de Barcelona i del municipi de Salt.