La pandèmia al Marroc i els projectes de Cooperació al Desenvolupament

17/12/2020 | Fundación Utopía

Us compartim aquest article d’Hatim Bourkadi, voluntari dels projectes de Cooperació al Marroc de la Fundación Utopía i Coordinador Pedagògic Centre Oikia – Educador Social.

La història del Marroc sempre ha estat marcada per successives onades d’epidèmies. Els i les historiadores destaquen els efectes devastadors de la pesta de 1799 que va buidar el país de la seva població, ciutats com Marràqueix i Fes van perdre respectivament el 83% i el 54% dels seus habitants. El segle XIX va ser testimoni de cinc grans onades de còlera intenses, que van afeblir al país demogràficament i econòmicament.

L’epidèmia del Coronavirus paralitza els sistemes de salut de tot el món així com l’economia mundial i el transcurs de la vida en totes les seves esferes. El Marroc no n’és l’excepció, malgrat l’eficient gestió de la primera onada, la pandèmia provoca una profunda recessió econòmica i social i posa en evidència el seu feble sistema sanitari. No obstant això, aquesta crisi sense precedents, va provocar una onada de solidaritat entre la ciutadania i va mobilitzar a tot el sector industrial per col·laborar amb el sector mèdic a afrontar la situació.

L’economia informal al Marroc és la més damnificada d’aquesta crisi. Un estudi de la confederació general d’empreses marroquines “CGEM”, xifra l’economia informal en més del 20% del PIB, segons les estadístiques de 2016 de l’Organització Mundial del Treball, el sector informal crea entre el 75% i el 89% dels llocs de treball al Marroc. En aquests moments milers de persones treballadores informals que es troben sense activitat i que de facto estan excloses de totes les xarxes de seguretat social. Una exclusió que pot tenir importants conseqüències sobre l’economia nacional, però també sobre la pau social del país.

El projecte de cooperació internacional “Incuba Fes”, coordinat per la fundació Plataforma Educativa, neix l’any 2013, amb l’objectiu d’ajudar a la incorporació de joves del Marroc, majoritàriament professionals i persones emprenedores del sector informal, al teixit empresarial marroquí, formant-les en l’àmbit de la gestió empresarial i ajudant-les a formar les seves pròpies empreses, fer-les duradores en el temps i promoure el desenvolupament sostenible del territori d’acció.

L’any 2017 neix “l’Altra Riba”, una iniciativa liderada per un grup de professionals d’àmplia experiència en el sector social, amb l’objectiu d’acompanyar als i les professionals de l’atenció a les persones amb necessitats especials i als i les joves tutelades pel govern Marroquí. És una iniciativa que pretén proporcionar formació, assessorament i intercanviar experiències entre país d’acollida i país receptor de joves emigrants, amb l’objectiu d’apoderar-nos mútuament, difondre un coneixement real i de primera mà del que significa migrar il·legalment, els problemes que es troben els i les joves menors quan arriben a les nostres costes, i oferir possibilitats laborals i formatives al seu propi municipi i ciutat marroquina, per totes aquelles que no volen deixar les seves famílies enrere, convertint la migració en una opció i no en l’única opció possible i desesperada, posant en perill la seva integritat.

La pandèmia va alentir la nostra tasca durant aquests mesos, però ens ha brindat l’oportunitat de poder exercir la nostra acció sense necessitat de la presència física. El projecte Incuba Fes en la seva actual edició, s’està desenvolupant de manera telemàtica, facilitant els equips informàtics de les sales de la formació a qui no tenen mitjans. En aquest sentit, l’equip pedagògic del projecte està fent un seguiment, des de la distància, dels diferents projectes de les persones emprenedores i un acompanyament físic en les diferents etapes dels projectes.

El projecte “l’Altra Riba” s’ha hagut d’adaptar a la situació obrint un pont de diàleg, i d’intercanvi i assessorament a les persones representants dels i les professionals d’un centre d’acolliment de menors a l’espera del retrobament tan esperat entre una riba del mediterrani i l’altre.

Amb aquest escrit, volem agrair a totes aquelles persones voluntàries, finançadores i col·laboradores dels projectes de la Fundación Utopía al Marroc. Sense vosaltres, i encara menys aquest any, la tasca no hauria estat possible. No ens donem per vençuts ni pervençudes, seguim endavant i ampliant col·laboracions al mateix Marroc alhora que promovem noves iniciatives.

Gràcies per estar al nostre costat un any tan difícil.