La Fundació Resilis i les entitats del Consell municipal de Cooperació de Girona engeguen la campanya “Defensem la Cooperació de Girona”

04/03/2022 | Fundación Utopía, Jornades i Congressos, Nahual

Les entitats del Consell Municipal de Cooperació de Girona, entre les quals es troba la Fundació Resilis, han engegat la campanya “Defensem la Cooperacció de Girona” amb l’objectiu de posar en valor els projectes de cooperació al desenvolupament i d’educació transformadora que fan a la ciutat de Girona, les 55 entitats que formen part de la Coordinadora d’ONG Solidàries.

En aquest cas, la Fundació ha volgut destacar el projecte Chajinel, una iniciativa que promou una experiència formativa, a través de l’arribada d’un/a professional de la salut materna-infantil titulat/da en infermeria, de Centreamèica (Guatemala), i que col·labora amb el projecte de cooperació internacional Infància en Risc – Lluita contra la desnutrició infantil a Guatemala.

Fa pocs dies les entitats adreçaven una carta a l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, i a la regidora de Cooperació i Acció Social, Núria Pi, per queixar-se de la situació de deixadesa en què està la Unitat de Cooperació de l’Ajuntament, després que no es cobrissin dues baixes per maternitat durant dos mesos i es deixés l’àrea amb una sola persona que fa tasques administratives.

Malgrat que des de l’Ajuntament s’ha dit que tot i les baixes la feina de la Unitat no s’ha deixat de fer en cap moment, la llista d’actuacions anul·lades o no executades que han elaborat les entitats és llarga:

• No s’ha respectat les dates del calendari de plens previstos del Consell Municipal de Solidaritat i Cooperació de Girona, ajornant-se els tres últims consells. L’últim dels quals, previst pel 20 de desembre, encara està pendent de celebrar-se i ni s’ha comunicat la nova data.
  • Està pendent des de fa mesos i malgrat la demanda de les entitats del treball de càlcul del 0.7% del pressupost destinat a solidaritat i cooperació en el Ple del Consell de Cooperació, conjuntament amb l’àrea d’intervenció. Des de fa temps, les entitats demanen la consensuació d’un càlcul que els permeti dur el control del diner públic destinat a la cooperació.
  • Des de fa mig any no s’ha assistit a les reunions del Fons Català de Cooperació, en les que la Unitat de Cooperació exerceix la representativitat supramunicipal de les entitats i del treball de cooperació de la ciutat de Girona.
  • La campanya de cultura de pau pel DENIP que fa la Coordinadora amb l’Ajuntament, s’ha hagut de reajustar als tempos i recursos humans que hi havia a la Unitat de Cooperació.

Per revertir la situació, les entitats demanen tenir un calendari de reunions anual del ple del consell i respectar-lo, la publicació ja de les bases de les convocatòries de subvencions de cooperació al desenvolupament i educació pel desenvolupament de l’any 2022 i la presentació del Pla Anual de Solidaritat i Cooperació de l’any en curs, així com la memòria del que es va fer l’any passat.

Davant l’augment de les situacions d’exclusió social a causa de la pandèmia, una de les queixes de les entitats és que en comptes de doblar esforços, han topat amb la desídia de l’Ajuntament davant una àrea que hauria de comptar amb el compromís i el suport incondicional del consistori.

I és per això que neix una campanya a través de les xarxes socials per posar en valor la cooperació i solidaritat made in Girona, mostrant la cara més desconeguda del que fan les 55 entitats de cooperació al desenvolupament i educació transformadora a la ciutat. “Volem mostrar-nos, que la gent sàpiga tot el que estem fent. És la manera que l’Ajuntament i la ciutadania compti amb nosaltres i s’animi a comprometre’s en una solidaritat més transformadora.”